Witamina D pod lupą!

Większość Polaków ma niedobory witaminy D.

PRAWDA. Aż u 70% osób mieszkających w Europie w okresie jesienno-zimowym występują niedobory tego cennego składnika. Potwierdzają to również badania OPTIFORD, w których wykazano niedobór witaminy D u 9 na każde 10 przebadanych kobiet!

Przebywanie 15 minut dziennie na słońcu zapewnia nam odpowiednią dawkę witaminy D na cały rok.

FAŁSZ. Powyższe stwierdzenie jest dość powszechne, jednak nie do końca prawdziwe. Gdyby bowiem tak było, to niedobory tej witaminy w naszej populacji występowałyby zdecydowanie rzadziej. Powszechne stosowanie kremów z filtrem UV, do czego oczywiście ze względu na zdrowie skóry jak najbardziej zachęcamy, ogranicza jednak znacząco syntezę skórną witaminy D. A przecież aż 80% witaminy D gromadzonej przez nasz organizm pochodzi właśnie z tego źródła!
Zastosowanie kremu z filtrem SPF15 blokuje syntezę witaminy D w 99%, filtr SPF8 w 92%!
Dodatkowo spędzanie większości czasu w zamkniętych pomieszczeniach, gdzie do skóry nie docierają promienie słoneczne oraz spożywanie niewielkich ilości produktów bogatych w witaminę D, jak np. ryby morskie pogłębiają problem.
Czy wiesz, że z raportu CBOS dotyczącego zachowań żywieniowych Polaków wynika, że prawie 80% z nas sięga po ryby rzadziej niż raz w tygodniu? A przecież powinniśmy je spożywać przynajmniej dwa razy na tydzień!
I jeszcze jedno… w okresie jesienno-zimowym ze względu na szerokość geograficzną, w której leży Polska, synteza skórna witaminy D pod wpływem promieni słonecznych praktycznie w ogóle nie zachodzi, przez co nie możemy skutecznie uzupełnić jej niedoborów.

Zapotrzebowanie na witaminę D jest takie samo u wszystkich osób.

FAŁSZ. Według polskich zaleceń dotyczących profilaktyki niedoborów witaminy D osoby do 18 roku życia powinny dostarczać organizmowi 10 µg witaminy D dziennie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, natomiast gdy występuje u nich nadwaga lub otyłość dawkowanie należy zwiększyć do 20-25 µg. Również osoby dorosłe oraz kobiety w okresie ciąży i karmiące piersią powinny zadbać o podaż tego cennego składnika w ilości 20-25 µg na dobę. Warto zwrócić uwagę na fakt, że osoby otyłe potrzebują zwiększonej ilości witaminy D ze względu na częściową jej kumulację w tkance tłuszczowej. Ponadto osoby o ciemnej karnacji potrzebują ok. 5-10 krotnie dłuższej ekspozycji na promienie słoneczne do wytworzenia takiej samej ilości witaminy D, co osoby o jasnej karnacji.

Witamina D2 oraz D3 wykazują jednakowe działanie.

FAŁSZ. Witamina D3 występująca w produktach zwierzęcych jest aż o 30% silniejsza niż witamina D2 znajdująca się w produktach roślinnych!

Witamina D korzystnie wpływa na odporność i zdrowie kości.

PRAWDA. W okresie jesienno-zimowym szczególnie ważna jest jej odpowiednia podaż, by nasza odporność nas nie zawiodła. To również niezwykła siła wspomagająca zdrowie kości, zębów i mięśni, a także korzystny wpływ na podział komórek.

Witamina D wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu.

PRAWDA. Witamina D korzystnie wpływa na wchłanianie wapnia i fosforu, głównego materiału budulcowego kości i zębów. Dba również, by oba wymienione pierwiastki nie były nadmiernie wydalane z moczem.

Teraz wiesz już dużo więcej! Wykorzystaj więc wyjątkową okazję i zabezpiecz całą swoją rodzinę w tą niezwykłą „słoneczną witaminę” zwłaszcza w okresie obniżonej odporności i to… w korzystnej cenie!

Szukaj: