Zaprawa przed sezonem narciarskim

Nie możesz doczekać się szaleństw na nartach, łyżwach czy snowboardzie? Zakup odpowiedniego sprzętu to nie wszystko, by móc szusować po stoku. Zastanów się, czy Twój organizm, który na co dzień ma mało ruchu, będzie w stanie pokonywać codziennie po kilka razy trasę zjazdową? Czy starczy Ci energii, tchu i przede wszystkim – czy Twoje stawy, kości i mięśnie wytrzymają tak duże obciążenie?

Niestety bez odpowiedniego przygotowania Twoja frajda może zakończyć się kontuzją, wymagającą długotrwałej rehabilitacji.
Dlatego zanim wyruszysz na stok rozruszaj ciało i wzbogać dietę w składniki, które wspomogą Twoje kości i stawy!

Na stoku najbardziej narażonymi na przeciążenia są staw kolanowy, a także kręgosłup (dokładniej odcinek lędźwiowy). Może więc łatwo dojść do zerwania więzadła krzyżowego, nadciągnięcia mięśni, bólów kręgosłupa.

Zacznij ćwiczyć już dzisiaj

Kompletna zaprawa przed sezonem powinna zawierać elementy treningu wytrzymałościowego, koordynacyjnego, wzmacniającego i rozciągającego. Najlepiej trenuj 3 razy w tygodniu – biegaj, ćwicz na steperze, chodź na aerobik – znajdź formę ćwiczeń najodpowiedniejszą dla siebie.

Wzmacniaj stawy i kości „od środka”

Postaw na witaminę D3 (D-drops liquid vitamin D), której niedobory doskwierają już ponad 90% Polaków. Nic dziwnego, bowiem w szerokości geograficznej, w której leży Polska – kąt padania promieni słonecznych w miesiącach jesienno-zimowych jest zbyt mały, by możliwa była produkcja witaminy D3 (cholekalcyferolu) w skórze. Dlatego też należy ją stale uzupełniać poprzez suplementację.

Dbaj także o odpowiednią podaż:

- Wapnia (Strong Bones Plus + vitamin K2) wzmacniającego mięśnie i kości, pozytywnie wpływającego na procesy kościotwórcze.
- Witaminy K (Strong Bones Plus + vitamin K2) dbającej o właściwą gęstość mineralną kości, ich siłę i masę oraz dostarczanie jonów wapnia tam, gdzie są najbardziej potrzebne.
- Magnezu (Strong Bones Plus + vitamin K2) pomagającego w prawidłowej syntezie białka i funkcjonowaniu mięśni. Około 65% magnezu zgromadzonego w naszym organizmie znajduje się właśnie w kościach.
- Manganu (Joint ProteX Forte) pomagającego w prawidłowym tworzeniu tkanek łącznych i utrzymaniu zdrowych kości. Z 10-20 mg manganu znajdującego się w całym organizmie większość magazynowana jest w kościach.
- Kurkumy (Joint ProteX Forte) korzystnie wpływającej na giętkość i elastyczność stawów. Kurkuma jako naturalny przeciwutleniacz jest przydatna także do eliminacji wolnych rodników z organizmu.
- Joint ProteX Forte to również bogactwo m.in. siarczanu glukozaminy, siarczanu chondroityny, MSM, kwasu hialuronowego.

Zwróć również uwagę, by spożywać więcej posiłków ciepłych – np. na śniadanie – owsianka, zupy z dodatkiem przypraw o działaniu rozgrzewającym i antyoksydacyjnym (m.in. kurkuma, imbir), herbata z imbirem lub cynamonem.

Ponadto nie wychładzaj organizmu

Przed wyjazdem zaopatrz się w bieliznę termoaktywną, która zapobiega zarówno przegrzaniu, jak i wychłodzeniu organizmu. Długotrwała ekspozycja stawów na zimno początkowo może powodować dolegliwości bólowe, następnie doprowadzać do zmian zwyrodnieniowych. Mechanizm tego działania oparty jest na prawach fizyki – pod wpływem zimna dochodzi do obkurczania tkanek miękkich otaczających staw, co zwiększa tarcie, a w konsekwencji doprowadza do uszkodzenia chrząstki stawowej.

Źródło: CVI Polska

Szukaj: