Jak grillować, by Twoja sylwetka i zdrowie nie ucierpiały?

Już rozpocząłeś sezon grillowy, bo przecież nie mogłeś się oprzeć pysznej karkówce, kiełbaskom z grilla, spożywanym w miłym towarzystwie z piwkiem lub kolorowym drinkiem w dłoni? Poznaj złote zasady grillowania i ciesz się każdym kęsem bez wyrzutów sumienia!

1. Prawidłowo rozpalaj grilla

Do rozpalenia grilla nie używaj ropy, parafiny ani żadnych kartonów czy gazet - mogą one bowiem zawierać substancje, które podczas spalania wydzielają toksyczne dla naszego organizmu związki. Staraj się również rozpalać grilla bez użycia podpałki. Jeśli jednak chcesz jej użyć, to zrób to tylko na samym początku, gdy na ruszcie nie ma jeszcze jedzenia. Nie dodawaj kostek rozpałki, gdy już grillujesz potrawy. Z kolei, jeśli w trakcie pieczenia musisz dorzucić węgiel, to najpierw zdejmij dania z rusztu i połóż je z powrotem dopiero, gdy węgiel się rozżarzy.

2. Stosuj tacki aluminiowe i nie wdychaj dymu

Tacki aluminiowe uchronią Twój organizm przed szkodliwymi substancjami, które powstają i osadzają się na grillowanych produktach, gdy kładziesz potrawy bezpośrednio na ruszt i tłuszcz ścieka do paleniska.

Ponadto, by zwiększyć ochronę Twojego zdrowia, grill postaw w pewnej odległości od miejsca konsumowania pokarmu oraz nie stój cały czas przy nim.

Czy wiesz, że francuskie badania wykazały, że grillując 4 duże steki, 4 nóżki indyka i 8 kiełbasek przez 2 godziny następowało tak duże wydzielanie do atmosfery szkodliwych dla zdrowia, rakotwórczych dioksyn, jakby zostało wypalonych kilka tysięcy papierosów?

3. Zachowaj podstawowe zasady higieny

Ile razy zdarzyło Ci się przygotowywać grilla bez wcześniejszego umycia rąk?
Z badań Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego wynika, że zaledwie 44% osób grillujących na łonie natury myje ręce przed rozpoczęciem przygotowywania posiłków, a aż 40% używa tych samych naczyń do surowego i grillowanego mięsa!

To może być przyczyną dostania się do Twojego organizmu niepożądanych drobnoustrojów, które powodują m.in. bóle brzucha, biegunki, wymioty, mdłości czy zawroty głowy.

Dlatego zawsze przed przystąpieniem do grillowania i po dotykaniu surowego mięsa, umyj ręce. Dokładnie pod bieżącą wodą umyj również mięso, ryby oraz warzywa i owoce.

4. Przyrządź idealne mięso

Na grilla wybieraj świeże mięso – najlepiej kurczaka bez skóry, indyka, chudą wołowinę i ryby. Umyj je, dobrze przypraw, zamarynuj i przechowuj w lodówce do ostatniej chwili. Wyjmij je z lodówki dopiero, gdy grill będzie już rozpalony i gotowy do wrzucenia potraw na ruszt. Nie używaj tych samych sztućców, którymi dotykasz surowego mięsa do przygotowywania innych dań. Dzięki stosowaniu się tym drobnym poradom, unikniesz rozwoju szkodliwych dla zdrowia bakterii, które mogłyby dostać się do Twojego organizmu wraz z pysznymi grillowanymi smakołykami. Ponadto staraj się przygotowywać tylko tyle mięsa, ile jesteście w stanie zjeść, gdyż nie radzimy przechowywać grillowanego mięsa w lodówce.

Ponadto nigdy nie grilluj zamrożonego mięsa ani peklowanego czy konserwowanego saletrą!

Jak mieć pewność, że mięso się upiekło? Najlepiej sprawdzić to przy pomocy nakłuwacza z termometrem. Jeśli takowego nie posiadasz, to nakłuj mięso patyczkiem do szaszłyków lub widelcem. Jeśli wycieka z niego przezroczysty, jasny sos - to znak, że mięso jest gotowe. Staraj się nie naciskać mięsa podczas grillowania, ponieważ utracisz wyciekający z sokami cenny smak i aromat.

5. Zadbaj o wątrobę

Grillowane potrawy, napoje alkoholowe mocno obciążają nasz układ pokarmowy, zwłaszcza wątrobę, która m.in. odpowiada za trawienie pokarmów, rozkładanie ich na związki przyswajalne przez organizm oraz oczyszczanie i odtruwanie organizmu, zapobiegając gromadzeniu się szkodliwych substancji.
By ułatwić wątrobie prawidłowe działanie, warto ją wspomóc w naturalny sposób ze składnikami Liver Aid:

Cholina odpowiada za prawidłowy metabolizm tłuszczu oraz homocysteiny, co ma ogromne znaczenie w profilaktyce m.in. miażdżycy, udaru czy zawału serca.

Ekstrakt z owocu ostropestu plamistego (sylimaryna) dba o właściwe funkcjonowanie wątroby, trawienie oraz oczyszczanie organizmu, by nie dochodziło do wzdęć, zaparć, biegunek czy gromadzenia toksyn, szkodliwych substancji w organizmie.

Chrom korzystnie wpływa na metabolizm składników odżywczych, by były lepiej przyswajalne i wykorzystywane przez organizm, a tym samym byśmy byli zdrowsi, mieli więcej energii i lepsze samopoczucie.

Selen jako silny antyoksydant wspomaga ochronę organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które powstają m.in. podczas grillowania, opalania się czy stresu.

✔ Produkt jest bogaty również w aminokwasy, jak L-cysteina, L-ornityna, L-metionina, L-arginina oraz L-karnitynę, kwas alfa-ketoglutarowy, kwas alfa-liponowy.

6. Czysty grill to podstawa

Pamiętaj również, by po grillowaniu zawsze wyczyścić grill z pozostałości spalonego tłuszczu i starych potraw, które także mogą być źródłem trujących substancji. By ułatwić sobie pracę użyj specjalnych preparatów.

Nie tylko smacznego, ale i ZDROWEGO grillowania!

Źródło: CVI Polska

Szukaj: