Panie i Panowie zwiększcie swoją płodność

Czy wiesz, że w Polsce niepłodność dotyczy około 15% par, w tym 40% przypadków dotyczy kobiet, 40% mężczyzn, a pozostałe 20% to przyczyny zależne od obojga partnerów lub niewyjaśnione. Niepokojący jest fakt, że zjawisko to ma tendencję wzrostową i coraz częstsze przypadki odnotowuje się w krajach Europy Centralnej i Środkowej, w tym także u nas.

Na płodność, jak pokazują coraz liczniejsze wyniki badań, ogromny wpływ ma nasz styl życia. Prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w określone składniki pokarmowe o szczególnym znaczeniu dla zachowania płodności, może zapewnić dobry stan zdrowia i prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych.

Składniki diety a płodność mężczyzn

W przypadku mężczyzn najczęściej stwierdza się spadek liczby, ruchliwości i żywotności plemników. Przyczyny tego zjawiska najprawdopodobniej związane są z rozwojem cywilizacji, a dokładnie z coraz powszechniej stosowanymi środkami chemicznymi i towarzyszącym nam na co dzień stresem oksydacyjnym.

Szacuje się, że 30-80% przypadków upośledzenia męskiej płodności może być spowodowane uszkodzeniem plemników w wyniku działania stresu oksydacyjnego.1

Z tego powodu w diecie mężczyzn powinny znaleźć się składniki działające antyoksydacyjnie – wspomagające walkę z wolnymi rodnikami: witamina C (np. C 500, C 1000 Plus), witamina E (Vitamin E) czy jagody acai (Organic Acai) charakteryzujące się jednym z najwyższych potencjałów antyoksydacyjnych wśród owoców, które biorą udział w ochronie materiału genetycznego przed utlenieniem. Witamina C dodatkowo pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E.

Czy wiesz, że w badaniu przeprowadzonym na grupie mężczyzn zaobserwowano po suplementacji witaminą E wzrost ruchliwości plemników2, a suplementacja witaminą C poprawiła jakość nasienia? Przy czym istotnie statystycznie lepsze wyniki uzyskano w grupie suplementującej 1000 mg kwasu askorbinowego, w porównaniu z grupą przyjmującą 200 mg 3.

Ponadto dietę mężczyzn warto wzbogacić w L-argininę i selen. L-arginina to aminokwas odgrywający kluczową rolę w syntezie tlenku azotu, poprawiający ukrwienie narządów, w tym rozrodczych. Z kolei selen (Pro Selenium) pomaga nie tylko w ochronie przed stresem oksydacyjnym, ale także przyczynia się do prawidłowego przebiegu procesu spermatogenezy. Warto podkreślić, że Polska jest krajem, gdzie ziemie są ubogie w selen, a wykazano, że wraz z witaminą E poprawia on jakość nasienia uszkodzonego przez stres oksydacyjny. Natomiast w połączeniu z cynkiem korzystnie wpływa na wytrzymałość, siłę i ruchliwość plemników 1. W jaki sposób? Cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności, funkcji rozrodczych, syntezie DNA i białka.

Składniki diety a płodność kobiet

U kobiet przyczyną niepłodności mogą być zaburzenia hormonalne prowadzące m.in. do problemów z owulacją. Często u Pań występuje tzw. zespół policystycznych jajników (PCOS) – zaburzenie metaboliczne skorelowane z insulinoopornością, zwiększającą ryzyko wystąpienia cukrzycy. Dlatego warto, by kobiety w swojej diecie uwzględniły jagody acai (Organic Acai), które korzystnie wpływają na obniżanie stężenia glukozy i insuliny na czczo, a także glukozy we krwi po posiłku.4 Starając się o dziecko, każda kobieta powinna zadbać o prawidłowe funkcjonowanie tarczycy z jodem (New Life) i selenem (Pro Selenium) oraz zrzucić nadmierną masę ciała. Są to bowiem czynniki, które mogą zaburzać płodność!
Nie należy zapominać również o witaminach z grupy B:
• ryboflamina (witamina B2) wspomaga ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym, przyczynia się do prawidłowego metabolizmu żelaza, na które zapotrzebowanie w okresie ciąży wzrasta o 50%,
witamina B12 niezbędna jest do prawidłowej produkcji krwinek czerwonych i podziału komórek. Jej niedobór może prowadzić do zaburzeń owulacji i implantacji zarodka, a także zwiększać ryzyko wad rozwojowych cewy nerwowej 5.

Zarówno każda kobieta, jak i każdy mężczyzna minimum na 3 miesiące przed planowanym poczęciem dziecka powinni wzbogacić dietę w:
• niezbędne wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (Omega 3 Concentrate), które są korzystne dla mózgu, wzroku i serca;
żelazo odgrywające istotną rolę w procesie podziału komórek, w transporcie tlenu w organizmie, produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny;
kwas foliowy przyczyniający się do wzrostu tkanek matczynych w ciąży, pomagający w prawidłowej produkcji krwi, syntezie aminokwasów, uczestniczący w podziale komórek, dbający o prawidłowy metabolizm homocysteiny, ograniczający uczucie zmęczenia i znużenia oraz wspierający odporność i funkcje psychologiczne;
witaminę D (D-drops liquid vitamin D) biorącą udział w procesie podziału komórek, pomagającą zachować zdrowe kości i wspierającą układ odpornościowy.

Jak sprostać specjalnym potrzebom organizmu przed poczęciem? Idealnym rozwiązaniem DLA KOBIET I MĘŻCZYZN może być nowa formuła New Life zawierająca 2 razy więcej kwasu foliowego i dodatkową dawkę witaminy D. New Life zawiera w swoim składzie również beta-karoten, witaminę A, E, C, witaminy z grupy B, wapń, magnez, cynk, miedź, jod, chrom, cholinę i inozytol, by jak najlepiej dbać o Twój organizm.

Kobiety w ciąży oraz karmiące powinny skonsultować się z lekarzem, zwłaszcza gdy zaleca on przyjmowanie innych lekarstw lub suplementów diety.

1 Jeznach-Steinhagen A., Czerwonogrodzka-Senczyna A.: Postępowanie dietetyczne jako element leczenia zaburzeń płodności u mężczyzn z obniżoną jakością nasienia. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 2013, 9, 1, 14-19.
2 Suleiman SA, Ali ME, Zaki ZM, el-Malik EM, Nasr MA: Lipid peroxidation and human sperm motility: protective role of vitamin E. J Androl. 1996, 17, 5, 530-537.
3 Dawson EB, Harris WA, Teter MC, Powell LC: Effect of ascorbic acid supplementation on the sperm quality of smokers. Fertil Steril. 1992, 58, 5, 1034-1039.
4 Udani JK, Singh BB, Singh VJ, Barrett ML: Effects of Açai (Euterpe oleracea Mart.) berry preparation on metabolic parameters in a healthy overweight population: a pilot study. Nutr J., 2011, 12, 5, 10-45.
5 Hajduk M. (2013): Wpływ wybranych składników pokarmowych na funkcje układu rozrodczego u kobiet. Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii, 9, 29–33.
6 Wiliamson C.S. (2006): Nutrition in pregnancy. British Nutrition Fundation – Nutrition Bulletin, 31, 28-59.

Szukaj: